Boros élmények és akik a borok mögött vannak

BorYssza Krónika

BorYssza Krónika

Karácsonyi boros buli Pannon módra

Élményeim Szekszárdtól Tokajig

2023. január 17. - László Vágó

A Pannon Bormíves Céh hagyományos Pannon Karácsony Ünnepi kóstolója, először került úgy megrendezésre, hogy a családi pincészetek tagjai mellett részt vehettek kívülálló borkedvelők is. Igaz az eseményen részt vevő borbarátok szervezetileg nem tagja a családoknak (pincészeteknek), de szívükben és torkukban igen. Én is így vagyok ezzel. Talán nem mindenki ért egyet a következő kijelentésemmel és talán nincs is igazam. De szerintem a Céh tagjai képviselik a magyar bortársadalom csúcsát. Tekintve a boraikat, a borászok személyét(családját) és magukat a családi borászatokat is.

Bevezetőnek egy kis rövid bemutatás, a Pannon Bormíves Céh filozófiájának és küldetésének segítségével.
Filozófia - "EGYMÁST AJÁNLJUK"
„24 évvel ezelőtt, tíz nagy tekintélyű családi pincészet megalapította a Pannon Bormíves Céhet, azzal a céllal, hogy a legmagasabb minőségű borok készítésével egy közösségként támogassák a magyar bortermelés és borkultúra felelősségteljes növekedését és fenntarthatóságát.”
A Pannon Bormíves Céh tagjai azok az elismert és értékteremtő, magyar, családi borászatok, akiknek hitvallása megegyezik a céh általános alapelveivel, s akik magukénak érzik a teljes Magyar Borvidék sorsát.”
Küldetés
„A Pannon Bormíves Céh tagjai elkötelezettek a kulturált borfogyasztás népszerűsítése mellett. Teszik ezt kimagasló minőségű magyar boraikkal, rendezvényeikkel, kiegészítő, a borturizmust segítő szolgáltatásaikkal, s azzal, hogy a fogyasztóknak, borkedvelőknek betekintést engednek a borászati munkafolyamatokba, a szőlőtelepítéstől, egészen a borkészítésig.”

A Pannon Bormíves Céhnek jelenleg 32 tagja van, melyek kiemelkedő résztvevői a magyar bortársadalomnak. A számok tükrében: 16 borász kapta meg az Év Borásza kitüntető címet, 21 borász tagja a Magyar Bor Akadémiának, 3 tag-borászat kapta meg az Év Pincészete díjat.
Az értékek magukért beszélnek!
Térjünk vissza a Pannon Karácsony Ünnepi kóstolóra. A kóstolóra a tagok (borászok, borászatok) 3-3 tételt hoztak a TOP boraik közül.
Egy ismerős boros szakember, aki rendszeres résztvevője a Pannon Karácsonyi Ünnepi Kóstolóknak, felvilágosított mi is ez az esemény. Elmondása szerint ez az összejövetel a Pannon Bormíves Céh tagjainak és borászataiknak, hagyományokkal rendelkező, évvégi családias találkozója. A céh tagok maguk is meginvitálhatnak plusz 5 főt, családtagot, munkatársat, stb.. Ezeket a laza karácsonyi bulikat a borászok maguknak rendezik. Megkóstolják egymás borait, beszélgetnek, eszmét cserélnek teljesen kötetlen formában. Most már azt is értem, hogy kerültek a borászok egymás standjára. Ezt a családias hangulatot „zavartuk meg” mi kívülállók és egy „sétáló kóstolóvá alakítottuk” ezt a baráti eseményt. Én nagyon élveztem a találkozást sok ismerős borásszal és munkatársaikkal, ill. a fantasztikus boraikkal. HÁLÁS KÖSZÖNET, HOGY OTT LEHETTEM!

Az előzőkben leírtak alapján, úgy döntöttem a borokról nem írok, és azokat nem értékelem. Mindegyik tételről csak a legjobbakat tudnám írni. Ez elég egyhangú és unalmas lenne, akkor is ha mindenki örül a méltatásnak. Hiszen csak a dicséreteket másolnám az összes nedűhöz. Ezért inkább fotókban próbálom bemutatni a hangulatot.
Azt azért szeretném elmondani, hogy nem hagyományos módon kóstoltam. Ahhoz a borászhoz mentem először, ahol a legkevesebben voltak. Így amikor megérkeztem, az első utam Eszterbauer Jánoshoz vezetett.
A kóstolót a „Telihold” 2019 fantasztikus Kékfrankossal kezdtem.
Tündöklő, mély rubin színű italt töltött a poharamba Eszterbauer János. A pohárba szimatolva intenzív gyümölcsös illatok bódítottak egy kellemes fűszeres felhanggal. Ízében mindent megkaptam, amit az illat ígért. Kortyolva a nedűből simogató aromák töltötték el a szájamat. Úgy éreztem, hogy egész testemet egy bujós ital töltötte meg és minden porcikámban simogatott. Fantasztikus élményben volt részem
Értékelésem: 9+ pont.
Az utolsó kóstolt tételem, pedig Szepsy István 6 puttonyos Tokaji Aszú 2017 bora volt.
Ragyogóan óarany színű nedű került a poharamban ifj. Szepsy István jóvoltából. Érett gyümölcsös, diós aromák egy kis füstös beütéssel telitették el az orromat teljesen elkábítva engem. Ízében sem okozott csalódást. Megkóstolva a már ismert aromák ingerelték az érzékeimet. A gazdag íztartalom, a kiegyensúlyozottság és a harmónia fantasztikus élményével zártam a Pannon Bormíves Céh Karácsonyi Ünnepi kóstolóját!
Értékelésem: 10 pont.
Ebbe a keretbe sok-sok nagyszerű nedű került még be, melyek elképesztő csúcs borélményt nyújtottak az este folyamán.

Magyar bort inni élvezet, magyaroknak dicsőség!

Vágó László
borélmény szakíró
vagolaszlo_488704_100.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://boryssza.blog.hu/api/trackback/id/tr1318027562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása