Boros élmények és akik a borok mögött vannak

BorYssza Krónika

BorYssza Krónika

A nem túl jó élmény is élmény!

Kíváncsiságból mentem a ritka magyar szőlőfajták kóstolójára

2023. március 14. - László Vágó

Vannak helyek, ahol már csalódást éltem át. Találkoztam olyan személyekkel, akik negatív élményt okoztak. A kellemetlen élmények nem tántorítanak el, csak a választásnál még óvatosabb, meggondoltabb, körültekintőbb vagyok. Az átélt rossz élmények ellenére igyekszem minden prekoncepció (előre kialakított vélemény) nélkül elmenni az általam kiválasztott kóstolókra és helyekre. Vannak hívószavak, amelyek különösen felcsigáznak és talán az óvatosságom elaltatják. Például az egyik ilyen a ritka hazai szőlőfajták és a belőlük készült borok. 
Tehát részt vettem a budai Kóstolom borbárban egy eseményen, amikor is a terítéken a különleges, ritka haza fajták voltak. A borokat egy hölgy válogatta a kóstolóra, aki a saját szavai szerint így mutatta be magát, „Szabó Hajnalka vagyok. Borkaller néven futok és általában így ismernek." Már hallottam róla, de kóstolóján még nem vettem részt. Kíváncsi voltam.

Borsor
Mindegyik tétel hibátlan és jó minőségű volt. Igaz élvezeti élményben a bemutatott borok jelentős különbözőséget mutattak. Ezeket a különleges, ritka fajtákat nehéz értékelni és besorolni a népszerűbb, elterjedt fajták közé. Ezért most eltekintenék a borleírástól és értékeléstől.
Sárfehér Pezsgő, Gedeon Birtok Izsák – Kunsági borvidék
Elkészítése módja Méthode Traditionnelle.
Zefír 2022, Pfneiszl Pincészet Sopron – Soproni borvidék
Dr. Király Ferenc nemesítette 1951-ben Hárslevelű és Leányka keresztezésével.
Rózsakő 2021, Szászi Birtok Hegymagas – Badacsonyi borvidék
A Rózsakő szőlőfajtát is Dr. Király Ferenc állította elő a Kéknyelű és Budai zöld keresztezéséből 1957-ben. A Kéknyelű beporzójának szánták.
Badacsonyi Kéknyelű 2021, Váli Pincészet Badacsonytomaj – Badacsonyi borvidék
Régi, magyar szőlőfajta. Kékes színű levélszáráról kapta nevét.
Sárfehér 2020, Somlói Apátsági Pincészet Somlóvásárhely – Nagy-Somlói borvidék
Régi, magyar szőlőfajta, eredeti neve Nemes v. Somlói Sárfehér volt. Nevében a sár valószínűleg a sárga színre utal.
Tokaji Kabar 2019 Intuition Nr4, Holdvölgy Pincészet Mád – Tokaji borvidék
Tarcali Szőlészeti és Borászati Kutatóintézetben állították elő 1967-ben. Az anya Bouvier, az apa a Hárslevelű volt. Használatát a Tokaji borvidéken 2006-ban engedélyezték.
Fekete Járdovány 2021, Gere Attila Pincészete Villány – Villányi borvidék
Régi, magyar fajta. Gere Attila Pincészete a Pécsi Tudományegyetem Szőlészeti és Borászati Kutatóintézetétől hozta a fajtát. 2009-ben készítettek először belőle bort.
Csókaszőlő 2018, Vylyan Pincészet Nagyharsány – Villányi borvidék
A csókaszőlő a Kárpát-medencében őshonos kékszőlő fajta.

A borok többségének kivéletével, a kóstoló nem volt kellemes élmény számomra. Lehet, hogy az átélt kellemetlen apróságok önmagukban nem jelentősek, de... . Hamar szétesett a program és hatalmas hangkavalkádba fordult. Velem szemben ülő borbarát társ szavát is alig hallottam. Az információk is csak csurrantak-cseppentek. Kiderült Szabó Hajnalka rajongója a ritka, magyar fajtáknak, ami a lelkesedésében ki is merült. A borbár tulajdonosa is ott ült a teremben. Nem figyeltem tevékenységét, háttal ültem neki. Elég zavaró volt egy óriási kivetítő villogása. Még szerencse, hogy hang nélkül mentek a képek. Nem vagyok ellene a reklámnak. Kitekert nyakkal rápillantottam a képernyőre és „élvezhettem” a főnők úr biciklis túráját. A kóstolón észlelt sok zavaró apróság összeadva rossz szájízt és élményt hagyott bennem. Persze az is lehet, csak én vagyok túl érzékeny?!
A borokat bemutató hölgyet most láttam először akcióban. Már nem vagyok rá kíváncsi. Nem túl sűrűn fordultam meg eddig ezen a helyen, talán háromszor. Nem szeretem a rossz élményeket. Valószínűleg nem fogom szaporítani a látogatásaimat. Ez az én véleményem. Nem akarok senkit befolyásolni, mindenki tapasztalja meg maga. Remélem, aki ezt megteszi, annak jobb élményei lesznek.

Magyar bort inni élvezet, magyaroknak dicsőség!

Vágó László
borélmény szakíró
vagolaszlo_488704_100.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://boryssza.blog.hu/api/trackback/id/tr5518071144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása