Boros élmények és akik a borok mögött vannak

BorYssza Krónika

BorYssza Krónika

Grúz borok "élményekkel"

Rémálom az Élesztőben szép grúz borokkal

2024. február 13. - László Vágó

Szívesen és nagy kedvvel kóstolók grúz borokat. Az utóbbi időben többen is tartottak, tartanak grúz borkóstolót. Nehéz választani. A korábbi közös múltunk miatt egy kicsit izgulva, de a Bormedence Borklub kóstolóját választottam. Hát talán tévedtem!
Miért döntöttem így?
- ahogy már említettem kedvelem a grúz borokat
- Petzold Attila személye volt garancia a borok minőségi bemutatására
- kíváncsi voltam a perui Malbecre és Tannatra
- reménykedtem egy jobb jövőben

Az Élesztőházban volt a rendezvény, melyet korábban Vino Piano néven Vajas Balázs működtetett. Szerintem nagyon jól. Sok izgalmas bor került a poharakba és sok nagyszerű borász volt a vendége. Összeszámoltam 2016 óta több mint tíz alkalommal vettem részt a Vino Piano rendezvényein. Kellemes, kulturált hely volt. A Grúzia borai kóstolón már nem annyira. Néhány kép a múltból. A hely mostani állapota és a szervezett tudatos túlzsúfoltság nem növelte a kóstoló és a borok élvezetét. Sőt!

Grúzia borai
A borokat Petzold Attila borász, sommelier, borszakértő mutatta be nagy hozzáértéssel, érdekes sztorikkal fűszerezve.

1. Telavi: Marani Kakheti 2022
Rkatsiteli szőlőből készült száraz fehérbor. Szalma sárga színű. Intenzív illatokkal mutatkozott be. Az orromat megtöltötték a mezei, füves és virágos illatok. Ízében egy kis csalódást okozott. Eltűntek a mezei, virágos aromák. Maradt a sav és az alkohol.
Értékelésem: 5 pont
2. Tbilvino: Sachino 2021
Rkatsiteli szőlőből készült félszáraz bor a Kakheti régióból. Közepesen intenzív, gyümölcsös aromák jellemzik, mezei virágos felhanggal. Ízében sokkal intenzívebb a gyümölcsösség - citrusok, fehér húsú barack.
A viszonylag magas maradék cukor nem zavaró. Lecsengésében a gyümölcsök dominálnak és mutatja magát a magas alkohol is.
Értékelésem: 6 pont
3. Tbilvino: Kisi 2021
Kisi szőlőfajtából készült félédes fehérbor aKakheti borrégióból. Az előadó szerint a grúz minden napok bora.
Nem túl karakteres. Friss, fehér gyümölcsös és kevés citrusos aromákkal. Szép savakkal fonja körbe a maradék cukor által keletkezett édességet.
Értékelésem: 6+ pont
4. Mildiani: Kisi „Qvevri” 2017
Qvevriben Kisi szőlőfajtából készült félédes fehérbor a Kakheti borrégióból. Ízében nagyon tömör, vastag test. Fehér bor ellenére megjelenik szárító tanninos kesernye. Édesség sem túl átütően mutatja magát. Az összhatásban is nehéz volt számomra felfedezni. Nem igazán harmónia jellemzi. Szerintem nem egy fogyasztóbarát tétel.
Értékelésem: 5 pont
5. Khareba: Krakhuna „Qvevri” 2017
Qvevriben Krakhuna szőlőfajtából készült száraz fehérbor az Imereti borrégióból.
Halvány sárga színű ital. Megjelennek benne az érettebb gyümölcsös, diós, mogyorós aromák. Nem tűnt harmonikusnak.
Értékelésem: 6 pont
6. Khareba: Mtsvane „Qvevri” 2014
Qvevriben Mtsvane szőlőfajtáből készült száraz fehérbor a Kakheti borrégióból. Mélyebb sárga színű, már-már borostyánhoz közelítő. Illatában visszafogott mézesen gyümölcsös aromák jellemezték. Ízében mást kaptam, mint amit az illat ígért. Korty indításakor mézesen tanninos gyümölcsök aromák mutatják magukat. Továbbiakban a tannin az íz komponenseken átveszi a tannin az uralmat.
Értékelésem: 6+ pont
7. Khareba: Tsistka „Qvevri” 2012
Qvevriben Tsitska szőlőfajtából készült száraz fehérbor a Kakheti borrégióból. Színe közepes borostyán árnyalatot mutat. Illatában érett és aszalt gyümölcsök dominálnak. A testesség már itt is határozottan megmutatkozik. Ízében kevesebb a gyümölcsök, de azok nagyon érettek és aszalványok. Korához képest még mindig szép savai vannak. A magas alkohol sem lóg ki. A bor 11 évesen is nagyon jól tartja magát.
Értékelésem: 7 pont

A kóstoló első felének lezárásaként egy kis perui kitérő. Az egyik indoka kóstolón való részvételemnek,  kedvelem a Malbec borokat és az urugay-i Tannat után kíváncsi voltam a peruira is.
14. Intipalka Pincészet, Peru: Malbec 2022
Közép mély rubin színű.  Illatában nagyon piros és fekete gyümölcsös és egy kis lágyság a jellemző. Ez mind frissen, üdén, fiatalosan. Ízében egy kicsit szikár, de a gyümölcsösség nem tűnik el. Sőt kellemesen kerekké varázsolja a szájban az aromákat. Közepesen vastag test, szép savak jellemzik. Lecsengésében közepesen hosszú lágy aromáktól kísért kellemes tanninok dominálnak.
A perui Malbec sem okozott csalódást.
Értékelésem: 7+ pont
15. Intipalka Pincészet, Peru: Tannat 2022
Mély rubin szín jellemzi. Az előadó az illatát „morcosabb illatnak” nevezte. Én kemény, szúrosan gyümölcsös illatokat éreztem. Ízében is a tannin dominál és el is uralkodik. Később, egy kis szellőztetés után lágyulnak egy kicsit az aromák és még a gyümölcsösség is megjelenik. Tannin kedvelők előnyben. Egy kis tanninos gyümölcsösséggel búcsúzik, ahol a tannin az úr.
Tannat Urugay-ból nekem jobban tetszik.
Értékelésem: 6+ pont

Ezek után jött a szünet, melyben én távoztam. Nem volt kedvem tovább „élvezni” a zsúfoltságot és a szervezők nem igazán részt vevő barát attitűdjeit.
Az alábbi borsort hagytam ki. Nagyon sajnáltam, de mindennek van határa!!! Az én türelmemnek is.
8. Tbilvino: Saperavi 2021
9. Mildiani: Saperavi „Qvevri” 2018
10. Khareba: Ojaleshi „Qvevri” 2015
11. Tbilvino: Kindzmarauli 2021 (Saperavi) fé
12. Mildiani: Kindzmarauli „Qvevri” 2019 fé
13. Mildiani: Saperavi 2021 festett agyagedényben

Ez a kóstoló összességében nem fog a jó élményeim közé tartozni. De a rossz élmény is élmény. Azt is meg fogom gondolni, hogy a Bormedence Borklub rendezvényein egyáltalán részt veszek-e a jövőben. Lehet, hogy evvel a vélemény cikkel sikerült kizárnom magam a további rendezvényeikről!? A Bormendence Borklub szerényen Magyar BOR Intézetnek is nevezi magát. Inkább hivatalnak kellene hívni?!

Magyar bort inni élvezet, magyaroknak dicsőség!

Vágó László
független borélmény szakíró
vagolaszlo_488704_100.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://boryssza.blog.hu/api/trackback/id/tr6418325111

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása